Zarri Luca

9 giugno 2012

103 – Relational consumption and nonlinear dynamics in an overlapping generations model

Abstract In this paper, we show that incorporating the relational dimension into an otherwise standard OLG model and focusing on dynamic leisure externalities leads to dramatically […]
8 giugno 2012

102 – Cultural Diversity, Cooperation, and Anti-social Punishment

Abstract Is culture an important variable to explain whether groups can successfully provide public goods? A wealth of empirical evidence on both industrialized and developing countries […]
27 marzo 2011

85 – Happiness and Tax Morale: an Empirical Analysis

Abstract This paper presents empirical evidence that “tax morale” – taxpayers’ intrinsic motivation to pay taxes – constitutes a new determinant of happiness, even after controlling […]
20 giugno 2008

51 – Endogenous Social Preferences, Heterogeneity and Cooperation

Abstract We set up an analytical framework focusing on the problem of interaction over time when economic agents are characterized by various types of distributional social […]
20 marzo 2007

39 – La grande illusione false relazioni e felicita’ nelle economie di mercato contemporanee

Introduzione Scopo di questo contributo è mostrare che i noti paradossi della felicità messi a fuoco dall’analisi economica degli ultimi decenni (cfr Easterlin 1974; Scitovsky 1976; […]
2 settembre 2006

35 – Razionalità strategica e complessità motivazionale

Introduzione Se si presta attenzione alla dimensione intersoggettiva delle interazioni tra agenti individuali, appare difficile negare che, per lungo tempo, la teoria economica di matrice neoclassica […]
19 febbraio 2006

29 – Perchè esiste il settore non profit?

Introduzione Perché, nelle economie di mercato occidentali, esiste uno spazio socioeconomicamente rilevante che viene occupato dal cosiddetto ‘settore non profit’? L’obiettivo di questo contributo di riflessione […]
20 novembre 2005

24 – La domanda di cultura nelle società avanzate: premesse ad una metodologia transdisciplinare

Introduzione Questo saggio presenta l’impianto logico-concettuale di una metodologia di analisi transdisciplinare della domanda di cultura nei sistemi economici post-industriali contemporanei, elaborata e sperimentata nell’ambito di […]
17 novembre 2004

3 – Capitale sociale e accountability: il ruolo del bilancio di missione nella governance delle organizzazioni non profit

Abstract In questo saggio si espongono alcune ragioni giustificative dell’adozione, da parte di organizzazioni non profit (d’ora in poi, ONP), di uno strumento di rendicontazione sociale […]
3 ottobre 2004

2 – Endogenous Preferences and Private Provision of Public Goods: a ‘Double Critical Mass’ Model

Abstract In this paper we set up an evolutionary game-theoretic model aimed at addressing the issue of local public good provision via direct commitment of voluntary […]