Abstract In this paper, we show that incorporating the relational dimension into an otherwise standard OLG model and focusing on dynamic leisure externalities leads to dramatically […]
Abstract Is culture an important variable to explain whether groups can successfully provide public goods? A wealth of empirical evidence on both industrialized and developing countries […]
Abstract This paper presents empirical evidence that “tax morale” – taxpayers’ intrinsic motivation to pay taxes – constitutes a new determinant of happiness, even after controlling […]
Abstract We set up an analytical framework focusing on the problem of interaction over time when economic agents are characterized by various types of distributional social […]
Introduzione Scopo di questo contributo è mostrare che i noti paradossi della felicità messi a fuoco dall’analisi economica degli ultimi decenni (cfr Easterlin 1974; Scitovsky 1976; […]
Introduzione Se si presta attenzione alla dimensione intersoggettiva delle interazioni tra agenti individuali, appare difficile negare che, per lungo tempo, la teoria economica di matrice neoclassica […]
Introduzione Perché, nelle economie di mercato occidentali, esiste uno spazio socioeconomicamente rilevante che viene occupato dal cosiddetto ‘settore non profit’? L’obiettivo di questo contributo di riflessione […]
Introduzione Questo saggio presenta l’impianto logico-concettuale di una metodologia di analisi transdisciplinare della domanda di cultura nei sistemi economici post-industriali contemporanei, elaborata e sperimentata nell’ambito di […]
Abstract In questo saggio si espongono alcune ragioni giustificative dell’adozione, da parte di organizzazioni non profit (d’ora in poi, ONP), di uno strumento di rendicontazione sociale […]
Abstract In this paper we set up an evolutionary game-theoretic model aimed at addressing the issue of local public good provision via direct commitment of voluntary […]